Finland

Japp så var vi här, efter en resa på ca 13 timmar. Först bil till Kemi sedan tåg till Tammerfors o där byta till sista tåget till björneborg. Allt gick bra, var dock ganska nervös innnan för jag hade sååå mycket bagage, flera väskor plus vagn o gumman förstås, inte en chans i världen jag kunda lasta i o ur allt själv. Men det gick bra. Jag grabbade tag i första bästa jag såg o frågade om hjälp, alla var jättesnälla o hjälpte så gärna till. Det enda som var typiskt o alltid händer när det inte ska hända, var så klart att gumman lyckades bajsa ner hela sig, inklusive overallen inför bytet av tågen, så det var bara in på den lilla tåg toaletten o kirra det, gick fint. Tindra charmade många på tåget (säkert en del som blev less oxå =) ) Hon sprang nämligen fram o tillbaka i vagnen o lekte bö med flera passagerare......


Väl framme i finland m,ötte snutten upp oss o vi begav till vårt hotell, det var tydlgien även oxå ett utreställe på helgenm tur som varä r hotellet ritkgt stort o vi bor på andra sidan vägen så vi hörde ingenting. Dock många som kikade extra på gumman när vi kantade ner halv ett på natten i henens sidenpyjamas o värmde välling =)
I går (söndag) skulel vi handla lite leksaker o småfix ahde vi tänkt, ,men d visade sig svårare än vi trott, allt o då menar jag nästan allt var stängt, tom en stor citymarket (typ maxi o coop) var stängt så inga leksaker köptes, dock fick hon lite böcker o mjukdjur av de snälla tjejerna i receptionen.

Idag har vi dock handlat, en stor boll, dockvagn o en liten service, ska nog låna pulka av Jonna. Eg hade vi tänkt åka till tammerfors idag då johan var ledig idag med, men vi kändes oss ännu lite trötta efter tågresan samt allt jyrande igår så vi tar det lugnt o kikar runt här istället. Är nu på biblo som ligger alldeles brevid hotellet...

Igår fann vi även en jättejättestor lekpark,väldigt roligt, dit kommer jag o gumman gå säkert nästan varje dag snutten är o tränar, fanns hur mkt som helst. Idag är det dock lite kallt typ 15minus... Men det var roligt att det fanns snö här det hade jag inte trott...

Maten är även den helt ok, vissa saker riktigt goda faktiskt, hmm dock inte smalmat precis, det är en sak som är lite synd när vi bor på hotell att vi måste äta ute både lunch o middag , blir väldans dyrt i längden, känns dessutom som att det är lite dyrare här i finland (både mat o leksaker etc..) Nu blir väl vistelsen här inte allt för lång då sässen snart är slut. Är ok på klädfronten oxå, hittat bianco idag så stövlar ska jag väl kunna hitta mig =) (även sett, vero moda, only, jack&jones, hm, lindex ,intersport mm ) Men m tanke på hur mkt jag hade m mig så sparar jag nog min shopping till sverige.
Trots att det verkar helt ok här så är Sverige alltid sverige o luleå alltid luleå. Men jag tycker även massor om göteborg en sån härlig stad, kommer verkligen sakna den staden på somamren, kanske blir en liten tripp dit i sommar ändå bara för att det är så härligt där!!

Att göra sig förstådd går även det bra, det bhlir svenska engelska o tom en del ord finska ha ha..Lyckades göra bort mig för städerskan idag ,när jag gick o övade på ett finskt ord jag lärt mig, såg inte att hon stod där, hon skrattade gott åt oss sedan men men det bjussar vi på...

Så nu msåte jag kiak vidare vad som händt i kära Sweden men stor kram till er alla

Kommentarer
Postat av: Sanna

Härligt att höra att ni anlänt och kommit på plats! Skönt att resan gick bra också! Nu skall jag ta och städa lite här hemma, skall få vänner på middag ikväll och då prinsen har träning blev jag lämnad med städning, disk och massor mer! Som vanligt! =)
vart har ni Freja btw? Är hon med er?
Ha det gott. Kramar i massor fam Tok

Postat av: Anna

Hej gumman!
Vad kul att du skrivit! Har varit in flera ggr i helgen och kikat :-) Här har en hektisk arbetshelg förflutit. Skönt att den är över :-) Henrik har varit jätteförkyld och haft feber hela helgen, men nu är det bättre. Hur länge tror ni att ni blir i Finland då? ..och på hotell?
Hörs mer en annan dag!
Kram från oss!!

Postat av: Jenny

Sanna:
Hej gumman!
De har tur med sin träning som alltid komemr så lägligt =) Är ok här, fast känns osm jag komemr rulla fram av all ute mat den är inte särskilt nyttig, finns knappt någonstans man bara kan köpa en slalad o jag som hittat en ny favvis, fullkomligt älskar cesarsallad...
Freya är hos sin riktiga matte, då d blev finland fick vi ej ta med henne pga att man behöver pass o rabies vaccin innan ,tar flera månader, så hon är tillbaka hos lieslott, tror hon kommer stranna kvar där. De tyckte hon blviit så mkt lugnare o tryggare sen hon vart hos oss, gott betyg ha ha
men vi hörs kramen


Anna:
Stackars henke penke, hoppas han kryar på sig snart. Ja vi bor alldels brevid biblio så nu efter en stadstur så knatade jag hit när gumman somant ivagnen...
Vet ej hurlänge d blir, me tror nog d blir här sässen ut (bara mitt antagande) o den lsutar redan ca 5mars så bara ca 1månad kvar. KAn därför tänkas d blir hotell hela vistelsen. Vilket har både för o nackdelar. Skönt med frulle varje dag men jobbigt o dyrt äta ute resten. Dessutom lite rastlöst vara i rummet, fast vi spelar fotboll o springer med dockvagnen i korridoren ha ha..
Stor kram på er!

2007-01-23 @ 11:10:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback