Tydligen inte ensam om min åsikt...

http://www.aftonbladet.se/linkoping/article838400.ab

Nej du, skulle nog ha svårt bli upphetsad(ha ha) om nån med riktigt bred östgötska skulle viska vackra eller heta ord i mitt öra. Föredrar då kalixmålet, så jag verkligen, hinner höra vad nån säger. Tänk er att nån viskar till dig att du är så sexig o het, vill ha dig eller älskar dig etc, men samtiidgt låter som att han har det superjobbigt o som värsta gnällspiken, nej du, går fetbort hos mig ha ha

Yes, jag bara fullkomligt älskar göteborskan, låter så underbart gulligt o charmigt, som lite loja schyssta människor! (dock kanske ej Lasse kroner ha ha)

Dessutom tycker jag verkligen att östgötska är asfult, alltså på såna som pratar riktigt "bred" sån dialekt, oftast äldre el de som bor på landet, shit pommfrrites låter så gnälligt o som att de är täppta i näsan eller nått...

Måste väl  nästan slå ett slag för min egen dialekt (ja inte när jag blandar alla olika då, vilket mest blir när jennybenny är på pickalurven,men inte kontsigt man blir förrvirrad av alla flyttar till höger o vänster) Norrländska är fan så charmigt alltså!, Fast man kryper nästan o gömmer sig när man hör en del prata på, spec de som talar såååååååååååååå långsamt ha ha

Men ändå rätt kul med alla olika dialekter vi har i vårt avlånga land, o ganska häftigt oxå, tänk att man kan prata så olikt varann trots att avstånden inte är allt för stora. Visst skåne o norrbotten kan man ju förstå ligger aslångt ifrån varann. Men om man tex tar hemtrakterna så skiljer sig ju "lulemål" o "pitedialekten" asvsevärt åt, o där skiljer det ändå bara typ 5 mil.

Har själv lite svårt hänga med i skånska ibland, får vara på helspänn o föröska tyda vad de säger ha ha... men man har lärt sig ganska bra ju längre ner i landet man kommit, för man stöter ju på fler o fler ha ha...

Så vissa dialeketer är alltså grymt vackra, andra mindre...  Men göteborksa helt klart i topp!!

Kommentarer
Postat av: Sanna

Finns INGEN härligare dialekt än norrländskan. Alice bad tom en ny kille i laget (från norr) hålla tyst i min närhet!;-) hahah. LOVE IT! Gumman, måste fixa en helg så vi kan SES!! PUSS

Postat av: Jenny

Ha ha som jag med göteborska då :-) Jobbig tid bo där i stan ha ha
Men du gummz tycker verkligen vi borde försöka hitta en helg som passar alla, skulle vara sjukt kul!
Kram

2007-09-24 @ 22:26:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback